De cheque die overhandigd is naar Promens Care en Kika. 16 dec. 2011

Kunsteenden geveild, een groot succes.
Na een tour van vele maanden langs allerlei plekken in Aa en Hunze zijn de eenden van het kunstproject Vreemde eend in de bijt vrijdag 11-11-2011 in het gemeentehuis te Gieten geveild, alles is verkocht en ook vele Pommetjes.
de opbrengst bijna 9.000,- euro brachten de eenden op, waarvan het grootste gedeelte naar Kika en Promens Care gaat.

Veiling
Datum: vrijdag 11 november 2011
Tijd: 17.00 uur (zaal open vanaf 16.00 uur)
Locatie: raadzaal, gemeentehuis Aa en Hunze (Spiekersteeg 1, Gieten)
Orkest ‘Adorable’ uit Rolde zal tijdens de veiling zorgen voor de muzikale omlijsting.
VEILING Kunstproject: “Vreemde eend in de bijt “
STICHTING BEELDEND KUNSTENAARS AA EN HUNZE
Op het gemeentehuis te Gieten.
Veilingmeester: Eric van Oosterhout.
Toezichthouder: Notaris Delicaat.
Bieden en Kopen op deze veiling, hoe gaat dat?
Registreren.
Hebt u op de websiteof tijdens de bezichtingsuren in Galerie Pommona een kunstwerk gezien dat u erg mooi vindt en dat u graag zou willen kopen? Dan kunt u dit voor de veiling kenbaar maken bij een van onze vrijwilligers door uw persoonlijke gegevens te laten registreren.
U ontvangt dan een kaart met een biednummer kunt u tijdens de veiling een bod uitbrengen op de kunstwerken.
Bieden.
De veilingmeester Eric van Oosterhout geeft aan dat hij met de veiling begint.
Hij geeft aan welk nummer hij gaat veilen en noemt een bodemprijs.
U kunt bieden door uw biedkaart in de lucht te houden. De veilingmeester of zijn assistent ziet dat. Tijdens het bieden wordt de biedprijs na elk uitgebracht bod verhoogd. Biedt iemand anders na u, dan is deze persoon aan bod. Dat gaat zo door tot niemand meer biedt. De laatste bieder is de koper. De veilingmeester voltrekt de koop door een hamerslag.
Betalen.
Hebt u een kunstwerk gekocht dan dient u de betaling direct na de veiling te regelen.
Transport.
Na de veiling rekent u af en regelt u het transport.
Transport is mogelijk via Jacob Pepping, tel: 0592-261533 of 06-51025648.
Veilingvoorwaarden:
De goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich tijdens de veiling en bij toewijzing bevinden. Voor verborgen gebreken wordt niet ingestaan.
Het risico van het aangebodene is na het gedane bod voor risico van de bieders.
Gekochte goederen dienen na de veiling te worden meegenomen.
Als de veilingmeester zich vergist mag hij de fout herstellen.
De veilingmeester heeft het recht goederen waarop een minimum bedrag is gesteld in te houden als dit niet wordt gehaald.
Alle geschillen worden beslist door de ambtelijke toezichthouder.
Er wordt geen heffing op de koopprijs berekend.
- Van de verkoopsprijs van de grote eenden is 10% voor onkostenvergoedingen en 30 % voor de kunstenaar.
De rest is voor het goede doel.
- De basisprijs voor de ontwerpeenden gaat volledig naar de kunstenaar, het overige naar het goede doel.
“Helpen maakt gelukkig “
1. Laurens Boersma “Eendragcht” € 450,-
2. Dinie ten Brink, “Farmersson” € 450,-
3. Cees Drubbel, “Schreeweend” € 450,-
4. Tedja Duyvesteijn, “Pommetje “ € 450,-
4. a Kopie v.h. kleine ontwerp in Neolith. * € 360,-
5. Wilma Geerts, “Ganseend” € 450,-
6. Hans Hilbrands, “Pamela Eenderson” € 450,-
6. a Kopie v.h. kleine ontwerp in Neolith, op sokkel. * € 390,-
7. Cis Koetse, “Loodje“ € 450,-
7. a 2 tekeningen v.h. ontwerp, ingelijst . € 150,-
8. Marineke Leijenhorst, “ Lange Jan “ € 450,-
8. a Het kleine ontwerp in keramiek. € 260,-
9. Adrijana Martinovic, “ Eendenkuiken “ € 450,-
9. a Het kleine ontwerp in brons, op sokkel. € 800,-
10. Wikje Schoon Berentschot, “ Eendnix “ € 450,-
10. a Het kleine ontwerp in gips. € 200,-
11. Diet Tappel, “Ai wei wei “ € 450,-
* = nabestellen mogelijk in overleg met de kunstenaar.
Deze objecten worden op 11 november a.s. om 5 uur geveild in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten, ten bate van het KiKa fonds en een huisvestingsproject van Promens Care. De foto’s zijn gemaakt tijdens het eendenproject en zijn tot de veiling te bezichtigen bij Galerie Pommona, Hoofdstraat 58, 9514BG Gasselternijveen. www.pommona.nl
TEKST BIJ DE EEND VAN TEDJA DUYVESTEIJN
Mijn eend heet eenvoudig ‘Pommetje’,
en ook haar vorm is eenvoudig.
Er zit niets overbodigs aan.
Geen tierlantijnen.
Vaak staan simpele vormen voor iets ingewikkelds.
Zo ook bij Pommetje.
Haar naam is afgeleid van ‘Pomona’,
de Romeinse godin van de boomvruchten,
zoals de appel en de peer.
De naam Galerie Pommona heeft daar mee te maken.
Pommetje combineert beide vruchten.
Haar lijf heeft de vorm en kleur van een peer.
Zij symboliseert bij veel volkeren de moeder,
en de appel de levenscyclus.
Want het eindproduct, de vrucht,
bevat ook het zaad voor een nieuw begin.
Pommetje koestert zo het leven in haar bek.
Als de appel door haar bek gaat
en het oude dus vergaat,
zal zich later uit het zaad
op de aarde weer nieuw leven vormen.
Maar de appel verwijst ook naar Adam en Eva,
de verleiding om ondanks verbod ervan te eten.
En zo de onschuld en dus het paradijs te verliezen
Deze combinatie maakt Pommetje een ‘vreemde eend’.
Zij laat n.l. naast de cyclus van het leven,
ook de strijd zien tussen het goede en het slechte in de mens
Tedja.

--------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN HANS HILBRANDS
Hallo, ik ben Pamela Eenderson.
Waarom ik zo heet ziet u natuurlijk wel.
Sommigen vinden mij een tutje
vanwege mijn brilletje
en dat gekke knipje in mijn haar.
Want eigenlijk ben ik een cartoon.
Maar dat raakt me niet
want veel woerden vinden me toch leuk.
Mijn goudkleurige BH contrasteert mooi
bij mijn modieuze blauwe kleur,
die ik spontaan kreeg
na het zien van ‘Avatar’.
Evenals Katrien Duck,
draag ik van onderen
slechts alleen mijn veren.
Maar voor mij is ze geen partij
want ik ben meer sexy.
Men kan niet van me afblijven.
en ik verloor daardoor mijn hoofd.
Net als Madame Eendtoinette.
Mijn zorgzame steun en toeverlaat
hielp me gelukkig weer op de poot,
en ik sta nu weer te lonken in de zon.
Pam.

-------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN LAURENS BOERSMA
De Eendragcht
Toen ik voor dit project werd gevraagd
moest ik denken aan de schepen
in het kanaal hier voor mijn deur,
toen de oude bruine turfvaart
nu de witte recreatievaart.
Kleur, dacht ik,
kleur hebben we nodig
in dit mooie veenkoloniale land.
Ik ga daar voor zorgen.
De tatoo-eend kwam eraan.
Ik noemde hem De Eendragcht.
Tijdens Kleurrijkkanaal
kan hij zijn kwaliteiten benutten,
namelijk het witgoed escorteren.
Nu staat hij te midden van collega’s
her en der in één van onze stroomdalen
te koekeloeren naar Pamela en ander schoon volk.
De kinderen zijn gek met hem,
omdat je er in kunt zitten.
Zijn naam ontstond in het vroege voorjaar
toen ik onze eigen eendjes bezig zag.
De winter was amper geweken
of de woerden ragden door het net gesmolten ijs
achter de vrouwtjes aan,
maar toch eendrachtig
met omgeving en soortgenoten.
Laurens

--------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN MARINEKE LEIJENHORST
Mijn eend heet lange Jan.
Hij steekt zijn kop een behoorlijk eind boven het maaiveld.
Dat is hem al een keer noodlottig geworden.
Doordat hij teveel opviel door zijn lengte,
werd hij letterlijk op de korrel genomen,
Ze konden niet van hem afblijven,
met rampzalige gevolgen.
Met veel hulp en zorg
is alles gelukkig toch weer goed gekomen.
Na het brainstormen was ik meteen aan de slag gegaan
en had verschillende eenden gemaakt in klei
om een beetje feeling te krijgen met deze vogel.
Het is niet ongebruikelijk om dieren menselijke trekjes te geven.
Ik koos voor de eend die nieuwsgierig de kop boven het maaiveld uitsteekt.
Nog steeds beleef ik plezier
aan het maken van eenden met menselijke trekjes.
Het is voor mij een onuitputtelijke bron.
Marineke.

----------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN WIKJE SCHOON BERENTSCHOT
De Eendnix
Nederland,
land van water, modder en van klei,
land van doe maar gewoon
en netjes aangeharkt.
steeds somberder en grijzer,
steeds minder om trots op te zijn.
Natuur en cultuur minderen overal.
Nee, toch niet helemaal !
Ergens in een uithoek
ligt het gebied van Aa en Hunze,
dat dapper weerstand biedt
tegen versombering.
Daar is nog volop natuur
broedplaats voor zeldzame
en vreemde soorten
en aandacht voor cultuur,
En daar is ook de Eendnix
uit de klei geboren
Kleurig, vurig, trots en stralend
starend over prachtige landschap,
als de gouden dageraad,
Wikje

---------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN WILMA GEERTS
De Ganseend
De eend van mij
is eigenlijk stiekem een gans.
Een beetje in zichzelf gekeerd.
Slapend en toch wakend.
De inspiratie voor de vorm
komt uit de sprookjeswereld van Niels Holgersson.
Naar het boek van Selma Lagerlöf:
“De wonderbare reis van Niels Holgersson”.
Daarin maakt een kleine jongen
een reis op de rug van een gans.
Toen ik in Rotterdam de expositie 'Bodyworlds' bezocht,
zag ik daar ineens,
tussen alle geprepareerde mensenlichamen,
een opgezette zwarte eend.
Toen ontstond het idee voor de beschildering.
Een dicht vertakt aderstelsel,
zichtbaar gemaakt door inspuiting
met een rode vloeistof.
Wilma.

TEKST BIJ DE EEND VAN ANDRIJANA MARTINOVIC
Eendenkuiken
Mijn eend speelt met de vraag
Wat er eerder was,
De eend of het ei.
Is het mijn onvermogen
om dat te zien ?
Zoiets alledaags,
Zo gewoon in dit leven,
En toch zo onbegrijpelijk.
Maar ook zoiets wonderlijks.
Een heel leven dat voortkomt
uit zo’n eenvoudige vorm…
Nu is het een wankel wezen,
strompelend in onzekerheid.
Nu is het nog een plompe vorm,
Maar straks vol vertrouwen
om de spanwijdte
van de hemel te ontdekken,
om slanker te glijden
door de ijle lucht.
Andrijana

---------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN CEES DRUBBEL
De Schreeweend
Deze vreemde eend kwam als geroepen.
Al jaren was ik van plan
een object voor onze tuin te maken.
Hoewel ik schilder,
had ik al ervaring met ruimtelijke werk.
Heel lang geleden
bekwaamde ik me in de versieringsleer.
Nee, niet van de meiden !
Met zelfbeheersing en concentratie,
bouwde ik fragiele kunstwerken
van suiker, chocola en dragant.
Het waren echte blikvangers.
En nu dus met een eend aan de slag.
Geen plan vooraf !
Kokosvezelmandjes en kippengaas,
papier-maché en zelfdrogende klei,
knippen, plakken, trekken en ziedaar de vorm.
De gebroken vleugel, de schreeuw en de beweging
kwamen als vanzelf….
De opgebrachte kleurversieringen
brachten me terug naar mijn jeugd.
Het gaf me veel voldoening.
Cees.

-----------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN CIS KOETSE.
Ik heet ‘Loodje’.
Voluit Lodewijk Napoleon,
het jongste broertje van de grote Napoleon.
Je ziet, ik ben officieel in functie,
daarom draag ik mijn Franse uniform,
want dat is bij ons gebruikelijk.
Maar wel meer kunstzinnig dan militair hoor,
want het is in ‘Mondriaan kleuren’.
Omdat ik bij het water sta,
bij de stromen van de Aa en de Hunze,
lijk ik op wel een beetje op een badeend.
Lodewijk Napoleon werd in 1806 koning van Holland,
Maar de mensen hier vonden hem maar
een “vreemde eend in de bijt”.
Daarom heb ik hem gekozen voor ons thema.
ondanks alles heeft hij toch veel voor ons land betekend.
Zo gaf hij Assen stadsrechten.
Het verhaal gaat dat hij dat deed,
omdat hij in Assen een dame ontmoette,
die hem zeer had geplezierd.
Hij probeerde Nederlands te spreken,
maar dat ging hem niet zo goed af.
Zo wekte hij een keer de lachlust op door te zeggen:
“Iek ben Conijn van Olland” !
Cis.

----------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN DIET TAPPEL
Ik heet Ai Wei Wei.
Omdat ik steeds te zien was in een wei
naast één der stromen van het Aa of Hunze,
zou je daaruit misschien op kunnen maken,
dat ik mijn naam dank aan hetgeen ik roep,
als ik in de buurt van een weiland kom,
waar ik me lekker kan nestelen.
Maar dat is niet zo.
Want voor het maken van mij
is inspiratie geput uit het bericht,
dat de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei
voor de zoveelste keer in de cel was gezet
voor zijn stellingname over democratie en vrije meningsuiting.
Daarom ben ik naar hem genoemd.
In de periode dat deze eend is gemaakt,
heeft dit bericht mij beziggehouden.
Werkend volgens de Chinese penseelkunst,
viel het voor mij moeilijk ruimtelijk te werken.
Maar het is toch gelukt.
Ai Wei Wei heeft het karakter meegekregen
dat past bij mijn platte manier van werken.
Diet.

-----------------------------------------------------------------------------------
TEKST BIJ DE EEND VAN DINIE TEN BRINK
Ik heet ‘The Farmers son’.
Tien broertjes en zusjes heb ik.
We groeiden op ergens in ons stroomdallandschap.
Ik ben de jongste, de benjamin dus.
Zwemmen en plonzen in het water is de lust in mijn leven.
En slootje springen kan ik als de beste.
Ik ben gek op het vangen van visjes, torren, spinnen
en zelfs kikkers.
Maar soms wordt er hard gewerkt
en dan moet ook ik, de kleinste van het stel,
helpen op het land.
Als de warme zomerdagen ten einde lopen
moet het hooi op tijd binnen zijn.
Als dan de zon brandt op mijn bolletje,
maak ik een eenvoudig petje,
gewoon met vier knopen in mijn zakdoek,
‘buusdoek’ in het Drents.
Maar als mijn keel schor is van het gesnater
gebruikt ik zo’n doek ook als halsdoek.
Lieveheersbeestjes die ik in een lucifersdoosje bewaar,
doe ik er dan uit en trek de punten van de zakdoek erdoor.
Wel stoer vind ik dat zo.
Vinden jullie ook niet?
Dinie.

--------------------------------------------------------------------------------